Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ma rozpocząć się przy 2018 roku

Specustawa zakładająca przekopanie Mierzei Wiślanej pozostała podpisana przez prezydenta. Konstrukcja kanału ma ruszyć obecnie w przyszłym roku. Innowacyjna trasa ma zapewnić swobodną żeglugę i uniezależnić Polskę od Rosji, ale przeciwni są mieszkańcy okolicznych kurortów i ekolodzy. Boją się o zniszczenie plaż.

Przygotowana przez rząd ustawa o inwestycjach zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć przy 2018 r., a zakończyć w 2022 r. Jej koszt to ok. 880 mln zł. Projekt po całości finansowany będzie wraz z środków budżetu państwa.

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Ożywienie portu w Elblągu

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1, trzy km długości i 5 metrów głębokości. Ma dać możliwość wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzenie do odwiedzenia 4 m, długości 100 m i szerokości dwadzieścia m.

Port w Elblągu po wykonaniu rodzaju żeglugowego przez Mierzeję posiada stać się piątym portem pełnomorskim w Polsce, po Szczecinie, Świnoujściu, Gdyni jak i również Gdańsku.

Zielone światło dla przekopu Mierzei Wiślanej. Dostrzeż, jak ma wyglądać przewód

Rząd przy planowanej inwestycji bierze pod obserwację cztery lokalizacje przekopu. Tej umiejscowienie wskaże firma, która to przygotuje dokumentację projektową. Urząd Morski w Gdyni niedawno podpisał umowę z konsorcjum firm trójmiejskich. Projekt wyceniany jest a 5, 2 mln zł. Konsorcjum w ciągu 18 miesięcy ma przyrządzać dokumentację dotyczącą decyzji środowiskowej oraz lokalizacji kanału.

Poseł PiS Jerzy Wilk, mieszkający w Elblągu, stwierdza, iż miasto będzie największym beneficjentem tej inwestycji, podkreślał w Sejmie, że a mianowicie według analiz zleconych przez Urząd Morski w Gdyni - zapewni około trzech tys. miejsc pracy, pierwotnie przy realizacji, a później przy obsłudze kanału jak i również pogłębianiu torów wodnych. Powstaną również nowe miejsca pracy w portach i marinach w Elblągu, Suchaczu, Tolkmicku, Fromborku, Stegnie, Sztutowie i Krynicy Morskiej.

Przeciwnicy przekopu mierzei

Przeciwni inwestycji są ekolodzy i ludność Krynicy Morskiej, której obywatele głównie w sezonie utrzymują się z turystyki. Mniemają, że w czasie wybudowania kanału, przekop może obniżyć dojazd do kurortu. Obywatele mają obawy dotyczące wraz z jednej strony zasadności inwestycji, a z drugiej oddziaływania na środowisko.

Burmistrz Krynicy Morskiej Krzysztof Swat na spotkaniu z ministrem gospodarki morskiej Markiem Gróbarczykiem kilka miesięcy temu gadał, że mieszkańcy obawiają się, iż budowa przekopu sprawi zachwianie naturalnego procesu oszczędzania się piasku na plażach i tym samym przyczyni się do ich zanikania.

Rząd chce przekopać Mierzeję Wiślaną za 880 mln zł. Jest plan

Zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, Anna Stelmaszyk-Świerczyńska uspokajała, że państwa nie będą zanikać. Jak na przykład oznajmiła wszystkie badania, którymi do tej pory dysponował Urząd wskazywały, że ruch rumowiska będzie wynosił od czasu 4 do 7 proc. we Władysławowie. Zapewniła, iż kolejne badania terenu były zlecone.

W przypadku utrudnień spowodowanych budową kanału, mieszkańcy Krynicy, utrzymujący się głównie z turystyki, liczą na pewnego rodzaju gwarancje i rekompensaty. Padały oferty przyznania Krynicy Morskiej statusu strefy wolnocłowej oraz uzdrowiska, budowy molo od witryny morza z możliwością cumowania statków wycieczkowych i jachtów oraz remont tras wojewódzkich 501 i 502.

Ministerstwo gospodarki morskiej pasuje, że decyzje związane wraz z strefą wolnocłową nie zaliczane są do kompetencji resortu. Ekolodzy uważają, że budowa kanału spowoduje zniszczenia. Podkreślają, że z uwagi na przyrodnicze walory, Mierzeja Wiślana wydaje się unikatem na skalę światową.



Aktualności

gDDKiA: podwykonawcy Salini i Impresa Pizzarotti nie wrócili dzięki budowy odcinków na A1 i S5

GDDKiA: podwykonawcy Salini i Impresa Pizzarotti nie wrócili dzięki budowy odcinków na A1 i S5

Po przerwie zimowej część podwykonawców firm Salini i Impresa Pizzarotti nie wróciło w poniedziałek na budowy dróg - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Tras Krajowych i Autostrad Jan Krynicki. Robotnicy zatrudnieni za pośrednictwem…...

forum w Krynicy. Wicepremier Morawiecki o wzroście PKB jak i również Brexicie

Forum w Krynicy. Wicepremier Morawiecki o wzroście PKB jak i również Brexicie

300 plus w świeżej odsłonie. "Większa pewność odnośnie do jego ciągłego funkcjonowania" Rząd wycofał się z kontrowersyjnego pomysłu. Będzie inna propozycja Cztery śmigłowce za przeszło 1, 6 miliarda. "Wzmocnią znacząco nasze…...

brytyjska firma Reflect Digital wprowadza czterodniowy tydzień pracy  Dla firm

Brytyjska firma Reflect Digital wprowadza czterodniowy tydzień pracy Dla firm

Nowa opłata dla kierowców. "Najostrzejsze" przepisy na świecie Funt spadł poniżej pięciu złotych. Kolejne "nie" dla brexitu uderzyło w brytyjską walutę Nowy obowiązek dla Młodych polaków na Wyspach. Wszystko, jak musisz…...

brexit - szczyt UE przy 2018 r.. Pierwszy dzień

Brexit - szczyt UE przy 2018 r.. Pierwszy dzień

W czwartek i piątek trwa dwudniowy szczyt Unii Europejskiej. Na koniec pierwszego dnia państwa członkowskie stwierdziły, że powstałe z Londynem w listopadzie porozumienie ws. brexitu nie zaakceptować podlega renegocjacji. Pierwszy…...

brexit - konsekwencje dla Polski

Brexit - konsekwencje dla Polski

Groźby, rzekomo Polska miała być największym przegranym Brexitu, są odrobinę przesadzone. Bowiem kandydatów dodatkowo tytułu jest wielu, natomiast na ich czele stoi sama Wielka Brytania. Tymczasem Polska może wręcz…...

brexit - brytyjski rząd potrzebuje przyspieszenia negocjacji

Brexit - brytyjski rząd potrzebuje przyspieszenia negocjacji

Brytyjskie władze opublikują w najbliższych tygodniach papiery dotyczące wyjścia kraju z UE, by przyspieszyć trwające negocjacje w tej kwestii i rozpocząć rozmowy na temat relacjach Londynu i Brukseli po Brexicie - dowiedziała…...