GDDKiA: podwykonawcy Salini i Impresa Pizzarotti nie wrócili dzięki budowy odcinków na A1 i S5

Po przerwie zimowej część podwykonawców firm Salini i Impresa Pizzarotti nie wróciło w poniedziałek na budowy dróg - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Tras Krajowych i Autostrad Jan Krynicki. Robotnicy zatrudnieni za pośrednictwem Salini powinni wrócić w budowę odcinka A1, an Impresy Pizzarotti na trasę S5.

Jak wyjaśnił Krynicki, GDDKiA obecnie rozpatruje możliwości rozwiązania sytuacji nieobecności robotników na budowie.

- Zależy nam, aby dokończyć realizację inwestycji z pierwotnie wybranym wykonawcą, ale jeżeli nie będzie to możliwe, jesteśmy także przygotowani na ewentualne rozwiązanie kontraktów z firmami Salini a także Impresa Pizzarotti na poszczególnych kontraktach (inwestycjach - red. ) - powiedział rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Miliardowe żądania włoskich firm w stosunku do GDDKiA

Spotkanie wraz z podwykonawcami

Jak podał Krynicki, "GDDKiA przygotowała się na tek krok, że podwykonawcy Salini i Impresa Pizzarotti nie wrócą na budowy dróg".

- Stanowczo podkreślaliśmy, hdy generalny wykonawca w pierwszej kolejności ma zapłacić pracującym dla niego przedsiębiorcom i to jest teraz priorytetem. Inaczej trudno się spodziewać, by prace były ciągle realizowane - podkreślił rzecznik.

- Równolegle, przygotowując się na różne scenariusze, już wcześniej rozpoczęliśmy inwentaryzację placów budowy - zaznaczył rzecznik.

- Uprzedzając taką sytuację, zaprosiliśmy wszystkich podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów na wspólne zgromadzenie z Salini, aby wypracować wyjście z sytuacji a mianowicie przypomniał Krynicki.

- Przybyli w miniony czwartek przedsiębiorcy jasno stawiali materię. Chcą dokończyć pracę oraz równolegle żądają wypłaty zaległych już, należnych płatności za wykonane i odebrane prace – mówił Krynicki.

Warianty postępowania

Jak przypomniał rzecznik, GDDKiA mogłaby i chce szybciej regulować płatności bezpośrednio dla podwykonawców, oferentów i dostawców materiałów. a mianowicie Jednak do tego niezbędne są zestawienia od spółek, zawierające zatwierdzone umowy wraz z firmami wraz z wykazem prac i usług, zrealizowanych i odebranych przez te przedsiębiorstwa - powiedział Krynicki.

- Salini był już o to proszony w toku realizacji kontraktów oraz podczas czwartkowego (14. 03 - red. ) zebrania w GDDKiA z podwykonawcami. Niestety brak tych aktów powoduje drastyczne wydłużenie jak i również skomplikowanie możliwości należnych płatności wprost do przedsiębiorców działających na budowach – rzekł Krynicki.

- Jeżeli spółka Salini tego nie zrobi, a na wypadku nie zrobiła, to trzeba przejść całą ścieżkę potwierdzenia wykonania prac przez podwykonawców. Brak listy zatwierdzonych podwykonawców i potwierdzenie wykonanych poprzez nich prac powoduje pokaźne wydłużenie procesu płatności na rzecz podwykonawców - mówił rzecznik.

- Wskazaliśmy, hdy najszybszym, najprostszym i jednocześnie zgodnym z zawartą umową sposobem realizacji zaległych płatności na rzecz podwykonawców bytowałby ich uregulowanie za sprawą firmy Salini. Ta zaś, po przedstawieniu rozliczeń, otrzymałaby zapłatę od czasu GDDKiA - tłumaczył po piątek dla PAP Krynicki.

Równolegle GDDKiA zaproponowała drugi wariant postępowania - indywidualne spotkania z przedsiębiorcami, by od strony formalnej prawidłowo przygotować się do rozliczenia zaległych płatności.

Do harmonogramu tych schadzek, które odbędą się dzięki początku przyszłego tygodnia, wpisało się dwanaście firm wraz z 30 uczestniczących w czwartkowym spotkaniu w GDDKiA. Na wstępie ze spotkań już dziś odbyły się w centrali GDDKiA.

A1 jak i również S5

Podwykonawcy Salini nie wrócili na odcinek A1 Rząsawa – Blachownia. Przedsiębiorstwo realizuje w Polsce wciąż kontrakty na S3: Kaźmierzów - Lubin Północ, S7: Chęciny – Jędrzejów, S7: Skomielna Biała - Rabka Zdrój oraz będący w stadium projektowania S7: Widoma – Kraków. Wartość kontraktów to ponad 3, 54 mld zł, a łączna długość wszystkich budowanych poprzez Salini tras to 80 km.

Podwykonawcy Impresa Pizzarotti nie pojawili się w poniedziałek na odcinkach S5: Nowe Marzy – Dworzysko; Dworzysko – Aleksandrowo; Białe Błota – Szubin.

Firma Impresa Pizzarotti ma także kontrakt na drodze S61: obwodnica Augustowa - granica państwa; wystarczy obwodnicy Suwałk - Budzisko (granica państwa) wraz z obwodnicą Szypliszek. Długość owego odcinka to 24, dwa km, obecnie jest on na etapie projektowania. Rozciągłość wszystkich odcinków budowanych za pośrednictwem Impresę Pizzarotti to 80 km, a wartość kontraktów to 1, 65 mld zł.

bis-gdaka-odciki. png

Żądania włoskich firm

Jak informowaliśmy pod koniec lutego, włoskie koncerny budujące 9 odcinków dróg w naszym kraju, między innymi fragmenty S5, Zakopianki oraz obwodnicę Częstochowy zażądały waloryzacji kontraktów.

W sumie wystąpiły do odwiedzenia Generalnej Dyrekcji Dróg Lokalnych i Autostrad o dopłatę ponad 1, 2 miliarda złotych.



Aktualności

forum w Krynicy. Wicepremier Morawiecki o wzroście PKB jak i również Brexicie

Forum w Krynicy. Wicepremier Morawiecki o wzroście PKB jak i również Brexicie

300 plus w świeżej odsłonie. "Większa pewność odnośnie do jego ciągłego funkcjonowania" Rząd wycofał się z kontrowersyjnego pomysłu. Będzie inna propozycja Cztery śmigłowce za przeszło 1, 6 miliarda. "Wzmocnią znacząco nasze…...