Aleksandra Płusa jest pierwszą niewiastą maszynistką w PKP Intercity

Blisko dwa lata kursu zakończone pełnym sukcesem. Do odwiedzenia PKP Intercity trafiła oczywiście pierwsza kobieta maszynista, która będzie mogła prowadzić zarówno współczesne pociągi PesaDART, jak jak i również tradycyjne składy zestawione z lokomotywami oraz wagonami.

Jak czytamy komunikacie spedytora, Aleksandra Płusa z koleją jest związana od dziecka. Od 35 lat, do niej ojciec pracuje jako maszynista.

"Od kiedy pamiętam, z zaciekawieniem obserwowałam pracę taty i podpytywałam o wszystko - zwierza się. Fascynowały mnie lokomotywy, natomiast także wyzwania i odpowiedzialność, jakie wiążą się z tąże pracą" - mówi kobieta cytowana w komunikacie.

Przetarcie szlaków

Kolej rusza z korektą rozkładu. Sprawdź, co się odmieni

Wybór zawodu mógł zdawać się oczywisty, jednak pomimo zainteresowań, Aleksandra nie wiązała swojej przyszłości z koleją i najpierw zdecydowała się na pracę w innej branży.

Gdy aczkolwiek pojawiło się ogłoszenie o rekrutacji kandydatów na maszynistów bez wahania złożyła kandydaturę.

"W ośrodku szkoleniowym zobaczyłam dwie oczekujące kobiety. Odetchnęłam z ulgą, że nie zaakceptować jestem sama" - wyznaje, jednocześnie dodając, że "po chwili okazało się, że to osoby towarzyszące. Byłam jedyną kobietą, która zgłosiła się w rekrutacji". Myślałam, iż nie mam żadnych szans".

Aleksandra została jednak przyjęta na kurs. "W pierwszych dniach szkolenia widziałam zdziwienie kolegów. Jednak dzięki kompetentnej wiedzy, zdobytej w technikum budowlanym i na studiach technicznych szybko zdobyłam wiara i akceptację grupy" - przypomina.

Jak sama powiada: nie straszne jej złamany paznokieć czy pobrudzenie smarem. "Myślę, że mój uczestnictwo w szkoleniu przetarł ślad przyszłym kandydatkom" - podkreśla.

Jak zostać maszynistą

Kandydat na maszynistę w pierwszej kolejności odbywa dwumiesięczne szkolenie z zasad działania kolei i przepisów, które kończy się egzaminem licencyjnym. Po uzyskaniu licencji kolejnym etapem jest kurs na świadectwo maszynisty, który obstaje do 16 miesięcy.

W jego trakcie kandydat zdobywa wiedzę między innymi z zakresu budowy pojazdów kolejowych. Później pod okiem instruktora adept uczy się obsługi całego taboru, w tym także lokomotyw spalinowych starszego typu.

Podczas warsztaty kandydaci odbywają też przejażdżki na symulatorze lokomotywy. Po dostępnych scenariuszach można ująć sytuacje realnie występujące dzięki torach - powalone drzewo czy uszkodzony hamulec wówczas tylko niektóre z nich. Dzięki temu kandydaci mają możliwość przygotować się na dużo zdarzeń, które przytrafiają się w trakcie prowadzenia pociągu.

Po zakończonym kursie i pozytywnej opinii opiekuna adept może przystąpić do egzaminu. Po jego zdaniu zyskuje się świadectwo maszynisty pozwalające do prowadzenia określonego wariantu pojazdu. Następnie maszyniści zapoznają się z trasami, na których będą kursować z pasażerami na pokładzie a mianowicie czytamy w komunikacie PKP Intercity.



Aktualności

gDDKiA: podwykonawcy Salini i Impresa Pizzarotti nie wrócili dzięki budowy odcinków na A1 i S5

GDDKiA: podwykonawcy Salini i Impresa Pizzarotti nie wrócili dzięki budowy odcinków na A1 i S5

Po przerwie zimowej część podwykonawców firm Salini i Impresa Pizzarotti nie wróciło w poniedziałek na budowy dróg - poinformował rzecznik Generalnej Dyrekcji Tras Krajowych i Autostrad Jan Krynicki. Robotnicy zatrudnieni za pośrednictwem…...

forum w Krynicy. Wicepremier Morawiecki o wzroście PKB jak i również Brexicie

Forum w Krynicy. Wicepremier Morawiecki o wzroście PKB jak i również Brexicie

300 plus w świeżej odsłonie. "Większa pewność odnośnie do jego ciągłego funkcjonowania" Rząd wycofał się z kontrowersyjnego pomysłu. Będzie inna propozycja Cztery śmigłowce za przeszło 1, 6 miliarda. "Wzmocnią znacząco nasze…...

airly - Krakowski startup chce wyposażyć mieszkańców w czujniki smogu

Airly - Krakowski startup chce wyposażyć mieszkańców w czujniki smogu

Kraków to jedno z rodzimych miast, które ma ogromny problem ze smogiem. Nic dziwnego, że to tam rodzą się inicjatywy społeczne i biznesowe wymierzone po zanieczyszczenie powietrza. Jedną wraz z nich…...

afera GetBack: rekordowe poręczenie majątkowe za wolność Piotra O.

Afera GetBack: rekordowe poręczenie majątkowe za wolność Piotra O.

Warszawski Sąd Okręgowy rozpatruje sprawę przedłużenia tymczasowego aresztu dla Piotra Na temat., szefa Altus TFI, powiązaną ze śledztwem w sytuacji spółki GetBack. W jego sprawie złożone zostało rekordowe poręczenie…...

adamczyk: droga ekspresowa S3 będzie wybudowana do granicy państwa

Adamczyk: droga ekspresowa S3 będzie wybudowana do granicy państwa

Szybciej na Pomorzu Zachodnim. Na wstępie samochody pojechały nową trasą Duży ruch w autosalonach. Te marki wybierano najczęściej Zmiany w egzaminach w prawo jazdy. Jest propozycja ministerstwa 300 plus po nowej odsłonie.…...

a teraz czas na Clexit?  Surowce

A teraz czas na Clexit? Surowce

Brytyjczycy wywołali już jedno polityczne tsunami i wygląda na to, że na tym nie koniec. Zdecydowali o opuszczeniu szeregów Ue a zwolennicy Brexitu to również często przeciwnicy walki ze zmianami…...